Jaka brama do garażu ? Przymierzając się do zakupu bramy garażowej, większość z nas na pewno zadaje sobie takie pytanie. W dzisiejszym wpisie na naszym blogu chcielibyśmy opisać i porównać kilka najpopularniejszych rozwiązań do zamknięcia garażu.
Typy bram:
Z najpopularniejszych bram wyróżniamy bramy segmentowe (bramy złożone z paneli stalowych o grubości 40mm lub 60mm wypełnionych pianką poliuretanową), bramy uchylne (bramy gdzie cały płaszcz bramy uchylamy do góry, który zazwyczaj poszyty jest blachą trapezową, a w wersji ocieplonej wypełniony styropianem), bramy roletowe (brama złożona z lameli aluminiowych wypełnionych pianką, rolowanych i zwijanych na wałek u góry) i bramy skrzydłowe (tradycyjne bramy dwu lub jedno skrzydłowe otwierane jak drzwi do zewnątrz). Każda z tych bram posiada swoje zalety dlatego często zastanawiamy się jaką bramę należy wstawić do swojego garażu.
Przenikalność cieplna
Szukając bramy garażowej na pewno zadajemy sobie pytanie, która z proponowanych bram na rynku będzie najbardziej izolować ciepło w garażu. Odpowiedzią na to pytanie jest brama segmentowa , gdyż tego typu bramy osiągają współczynnik przenikania ciepła o wartości nawet 0,79 W/mk2 przy bramie z paneli o grubości 60mm i 1,0 W/mk2 przy bramie z paneli o grubości 40mm ( przy czym wiadomo, że im niższy współczynnik przenikania ciepła tym brama jest cieplejsza) są to wartości współczynników wyższe niż w oknach PCV na dobrym i grubym profilu 6-cio komorowym i pakiecie trzy-szybowym. W pozostałych typach bram współczynnik przenikania ciepła jest nieporównywalny do bram segmentowych, gdyż w bramach roletowych jest to 4,4 W/mk2, a w bramach uchylnych i skrzydłowych ocieplanych współczynnik ten nie został sklasyfikowany. Nie znaczy to oczywiście, że jeżeli założycie do garażu bramę roletową, uchylną czy skrzydłową, że będziecie mieć zimno w ogrzewanym garażu, ale na pewno nie będzie tak ciepło jak przy bramie uchylnej. Więc jeżeli chodzi o ciepło wygrywa na pewno brama segmentowa.
Wodoszczelność
Jak bramy przepuszczają wodę? Wiadomo, że na rynku bram do domów nie ma bram wodoszczelnych, czyli takich które pod wpływem całkowitego naporu wody nie przepuszczą jej do środka pomieszczenia. Dlatego określane są klasy wodoszczelności bram, które mówią nam o tym czy brama przepuści wodę pod wpływem danego ciśnienia wody. Im klasa przepuszczalności jest większa tym lepsza. Jeżeli chodzi o bramy, o których piszemy w naszym poście najlepszą wodoszczelność mają bramy segmentowe i bramy roletowe ich klasa to 2 oznacza ona, że przy ciśnieniu wody 50 Pa brama nie przepuściła wody przez ponad 15 minut. Bramy uchylne i skrzydłowe mają klasę 0, lecz na pewno nie będzie tak, że przy choćby dużym wietrze deszcze będzie wlewał nam się do środka garażu, jest tylko badane przy pełnym strumieniu wody pod danym ciśnieniu. Także tutaj, jeżeli patrząc na wskaźniki wygrywa brama segmentowa na czele z rolowaną.
Przepuszczalność powietrza, wiatro-szczelność
Kolejną sprawą jeżeli chodzi o bramy jest ich przepuszczalność powietrza, czyli jak szczelne są bramy w konfrontacji z wiatrem. Tutaj również wskaźnik dzielimy na klasy, bramy segmentowe mają klasę 5, roletowe klasę 2 a bramy uchylne i skrzydłowe klasę 0, czyli na pewno nie są do końca szczelnymi bramami jeżeli chodzi o wiatr. Nie będzie tak, że będzie nam wiało w garażu jeżeli zamontujemy bramę uchylną, ale większe podmuchy wiatru mogą być trochę odczuwalne w naszym garażu.
Napędy do bram garażowych
Jeżeli chodzi o zautomatyzowanie bramy do garażu, istnieją różnorodne rozwiązania i wszystkie bramy do garażu możemy zautomatyzować, choć w nie wszystkich przypadkach automatyka będzie optymalnym rozwiązaniem. Bramy segmentowe, tutaj nie ma problemu z automatyką, każdą bramę segmentową możemy zautomatyzować. Na rynku istnieje wiele rozwiązań napędów, które biorą pod uwagę niestandardowe zamontowanie bramy. W tym przypadku trzeba brać pod uwagę wysokość nadproża, głębokość garażu czy przestrzenie boczne za bramą ale w 95% przypadków bram segmentowych istnieje rozwiązanie, które pozwoli na zautomatyzowanie bramy segmentowej. Kolejną bramą jest brama roletowa, która również bez problemu może być automatyczna, a nawet zaleca się żeby była i wielu producentów oferuje takie bramy już w standardzie z napędem, ponieważ ręczne otwieranie bramy roletowej jest uciążliwe, gdyż przebiega za pomocą korby która bardzo wolno nawija bramę na wałek. Dalej jest brama uchylna i tutaj również nie ma większego problemu z napędem do bram, ale już nie mamy tylu rozwiązań co w przypadku bramy segmentowej. Przy uchylniaku możemy zamontować tylko standardowy napęd na szynie. Następnie są bramy skrzydłowe i tutaj właśnie pojawia się problem. Bardzo trudno jest zautomatyzować bramę skrzydłową do garażu, istnieją rozwiązania takie jak rogi do bramy które przesuwają się po szynie na górze, ale w tym przypadku bardzo trudno a wręcz jest to nie możliwe aby idealnie zgrać dwie połówki bramy i często przy takim rozwiązaniu jedna połówka bramy odstaje. Istnieje jeszcze możliwość założenia siłowników jak do bramy skrzydłowej wjazdowej, które będą wypychały bramę na zewnątrz, ale tutaj zawsze takie siłowniki zabierają nam światło wjazdu. Podsumowując część z automatyką wszystkie bramy garażowe po za skrzydłowymi możemy bez problemu zautomatyzować.
Światło przejazdu
Bardzo ważną sprawą dobierając bramę do garażu jest to jaki przejazd zostanie nam po zamontowaniu bramy, czyli czy po montażu bramy zmieści się nasz samochód czy np. wózek widłowy itd. Więc tak: w bramach segmentowych jest tak, że brama po montażu jeżeli chodzi o szerokość nie zabiera nam światła przejazdu, czyli przejazd zostaje taki sam jak otwór ponieważ brama montowana jest od wewnątrz garażu, jeżeli chodzi o wysokość istnieją rozwiązania gdzie tracimy tylko 4 cm światła przejazdu, ale standardowo jest to 10 cm. W bramach roletowych jest tak, że jeżeli dobierzemy bramę o wymiarach takich samych jak otwór to wtedy z szerokości nie stracimy wymiaru przejazdu ale z wysokości stracimy aż 20 cm. Lecz gdy zamówimy bramę wyższą o te 20 cm wtedy przejazd z wysokości zostaje taki sam jak otwór. Bramy uchylne przy standardowym montażu, czyli wewnątrz otworu, zabierają ze światła wjazdu dużą wartość, z szerokości jest to 19cm a z wysokości 10cm. Możemy taką bramę równie zamontować wewnątrz garażu i wtedy strata przejazdu to tylko 9cm z szerokości i 5 cm z wysokości. Przy bramach skrzydłowych zawsze jest to 19cm z szerokości i 10cm z wysokości.
Montaż bram garażowych
W bramach segmentowych montaż odbywa się od wewnątrz garażu, dlatego bardzo ważna jest głębokość garażu ponieważ montując bramę od wewnątrz zabieramy głębokość garażu o szerokość glifa oraz wartości nadproża i węgarków gdyż to na tej powierzchni montowana jest brama segmentowa, standardowo wymaga się 10 cm miejsca po boku i 20 cm wysokości nadproża lecz są rozwiązania przy niskim prowadzeniu gdzie tego nadproża potrzebujemy tylko 8cm. Bramy roletowe standardowo montowane są od wewnątrz garażu ale również jeżeli nie chcemy zabierać sobie głębokości garażu możemy taką bramę zamontować na zewnątrz. Tutaj potrzebne węgarki to 10cm a nadproże to 20cm. Przy bramach uchylnych montaż może być standardowo w otworze lub też za otworem (co jak już pisaliśmy daje nam więcej światła przejazdu). Bramy skrzydłowe montowane są tylko w otworze.
Koszt bram
Na koniec chcielibyśmy jeszcze krótko powiedzieć o kosztach bram: najtańszą wersją zamknięcia garażu są bramy uchylne i skrzydłowe w wersji nieocieplonej i to jest chyba największa ich zaleta, ponieważ patrząc na parametry i użyteczność wypadają słabo ale jeżeli nie zależy nam na parametrach tyko na zamknięciu nieogrzewanego garażu po co wydawać duże pieniądze. Bramy segmentowe i roletowe to jest już trochę większy koszt oczywiście za udogodnienia jakie oferuje ten typ bram. Jeżeli stawiamy na wygodę i ciepło w garażu bramy segmentowe to wybór dla ciebie.
Podsumowanie
Najnowocześniejszymi i najlepszymi bramami jeżeli chodzi o parametry są bramy segmentowe, jest to najbardziej optymalne rozwiązanie do ogrzewanego garażu, bramy te są droższe np. od uchylnych czy skrzydłowych ale za to mamy naprawdę dobry produkt jako zamknięcie garażu. Jeżeli chodzi o bramy roletowe jest to także spory koszt w przypadku bramy automatycznej, lecz po prostu czasem nie da się zamontować w garażu innej bramy z automatem. Jeżeli nie stawimy na ciepło w garażu i chcemy mieć bramę z automatem za niewielkie pieniądze to brama uchylna będzie ty czymś. Gdy stawiamy na tradycję i np. mamy bardzo krótki garaż to brama skrzydłowa będzie dobrym rozwiązaniem, tym bardziej że nie kosztują one dużo.
To tyle o doborze bram do garażu, mamy nadzieję, że dzięki naszemu artykułowi znacznie łatwiej będzie zadecydować Ci jaką bramę wybrać. Jeżeli masz jaieś pytania zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub pisania komentarzy na facebook.
Pozdrawiamy Zespół PAWBRAM.